A stressz és a légzés

Az élet egy lélegzetvétellel kezdődik, és ez a folyamat automatikusan végigkísér minket egész életünkben. De valaha is gondolkodtunk e arról, hogy helyesen lélegzünk e? A légzés, vagy inkább a nehéz légzés kérdése központi elemmé vált az utóbbi hónapokban, és egyre többen szeretnék tudni, mit tehetnek, hogy elkerüljék a légzési nehézségeket.

Kutatások bizonyítják, hogy mai modern világunk befolyása a légzésre vonatkozóan sem elhanyagolható. Az emberek stresszesek, idegesek, kapkodnak, és ez túllégzéshez, azaz hiperventillációhoz vezet. A hiperventilláció az a jelenség, amikor a szervezet számára optimálisan szükséges levegőnél többet lélegzünk be. Miért is kapcsolódik ez elsődlegesen a stresszhez? Mert a stressz olyan hormonokat bocsájt a szervezetbe, ami felkészíti a testet a veszély elhárítására, ennek részeként megemeli a légzésszámot. Ez eleinte még vissza tud állni az optimális szintre a veszély elmúltával, de a krónikus stressz krónikus túllégzéssel is jár.

Ha közelebbről szeretnénk megvizsgálni, milyen az egészséges légzés, akkor azt mondhatjuk, hogy az lágy és nagyon csendes, erőfeszítés nélkül, orron keresztül történik, majd egy természetes szünet következik a kilégzés után. A légszomj nyugalmi helyzetben nem jellemző, a legjobb, ha még csak észre sem veszed a légzésedet. A megfelelően végzett gyakorlatok a helyes légzés visszaállítására nagy segítséget jelent az egészségi állapot javítására. Az online Buteyko tréningen ezek a gyakorlatok megtanulhatóak és a helyes légzés visszaállítható. A pozitív változást is garantált pl a vérnyomás, a stressz, szorongás, alvási nehézségek, asztma, alvási apnoe esetében.